Rotterdam, unieke beelden van voor WO II (rond 1930) in kleur! [AI enhanced & colorized]

Unieke beelden van Rotterdam voor de verwoestingen door het bombardement van de Duitsers op 14 mei 1940. De eerste helft toont panoramische beelden van oud Rotterdam, gefilmd vanaf de toren van de Laurenskerk. Deze karakteristieke kerk, met een stompe toren zonder spits, heeft WO-II overleefd. De tweede helft van de film toont vooral het Hofplein (Pompenburg) met de Delftse Poort en omgeving.
Unique footage of the Dutch city of Rotterdam before WW-II.
In order to force the Dutch government to capitulate, the Germans bombed the city of Rotterdam on 14 May 1940. Although the bombardment only lasted about 15 minutes, it devastated almost the entire old city.
Nearly 1000 inhabitants perished and 80,000 people became homeless.
After the war Rotterdam was rebuilt almost from scratch and thus is one the most modern cities in The Netherlands as regards architecture.
The first half of the film shows a panoramic view of old Rotterdam, filmed from the tower of the Laurenskerk. The second half concentrates mainly around the Holplein and the Delftse Poort.
Tijdlijn (wie helpt er mee dit te verbeteren?!):
00:00 Oud Rotterdam, gefilmd vanaf de Laurenskerk
00:04 Tram op de Kolkkade (midden in beeld)
00:07 In de verte het "Witte Huis", eerste 'wolkenkrabber' van Rotterdam
00:11 Spoorbrug Moriaansplein (bij Groote Markt) over de Kolk richting Nieuwland
00:30 RK kerk van de Heilige Laurentius aan de Houttuin (midden-boven)
00:40 Links het oude Stadhuis (gebouw met koepeltje) aan de Kipstraat
00:52 t/m 01.24 Locaties (?)
01:24 De oude Beurs en het Beursplein
01:28 Treinstation Beurs (later station Blaak)
01:46 Bedrijfsverzamelgebouw "Plan C" op de voorgrond
02:19 Pand in aanbouw op de hoek van de Mosseltrap en Slepersvest
02:30 Nieuwe Haven met daarachter de RK kerk St. Laurentius
02:45 Voorgrond: Spaanschekade
03:00 Het Stadhuis aan de Coolsingel
03:13 Kerk in de verte (achter schoorsteen) is de Provenierskerk, gesloopt in 1975
03:44 De Noorderkerk aan de Jacob Catsstraat
04:30 Delftsche Poort (oude stadspoort)
04:57 Rechts café Loos, blik op Schiekade

05:33 Blik op 't Slagveld en daarachter de Diergaardelaan
06:08 Kiosk op 't Hofplein richting Haagsche Veer (thans Pompenburg)
06:14 Nabij Delfsche Poort
06:50 Delftsche Poort, vanaf de andere kant
07:03 Haagsche Veer met voetgangersbruggetje
07:10 De Laurenskerk in de verte
07:30 Oude Beurs gebouw en peilers spoorviaduct t.h.v. treinstation Beurs
07:53 Oude Beursplein met v.m. hoofdpostkantoor (gesloopt in 1929)
08:12 Oude bankgebouw van Mees & Zoonen aan de Zuidblaak
08:25 Sigaretten van firma De Reszke
08:44 Delftsche Poort, van opzij
09:03 Oude stadsbus
09:07 Fa.Loos aan het Hofplein
09:35 Nieuwbouw van Dudok's Bijenkorf aan het Van Hogendorpsplein / Schiedamsedijk/-vest
De mooie muziek is door Johannes Bornlöf en anderen
Bron originele Z/W film: Beeld en Geluid.
Een ingekleurde film over verwoest Rotterdam in 1940 vind je op mijn andere kanaal :
nldron.info/work/video/gmd_j5e1lqymbWA

Reacties

  • Rick88888888
    Rick888888883 maanden geleden

    *In case you are looking for some of my earlier uploads, then please visit my other 'Ricks Film Restoration' channel.* All films with copyrighted music have been moved there: nldron.info/much/dcPmaJEJeJTAnfSWMQNyHw *Een ingekleurde film over verwoest Rotterdam in 1940 vind je hier* : nldron.info/work/video/pZ1uZ6nKkWmor4k *Heel hartelijk dank aan de kijkers die hebben meegeholpen om de locaties in deze film te identificeren* Vrijwel de meeste locaties zijn nu geïdentificeerd.

  • Bas Waaijer

    Bas Waaijer

    2 maanden geleden

    @Aad van herk Tevens bedankt!

  • Koen G

    Koen G

    2 maanden geleden

    Ha Rick, je vraagt nog om locaties voor 00:52 tot 1:24. Best lastig, want niet super veel te zien :-). Ik doe een poging: 00:58 De Nieuwe Markt in het midden 01:12 Dat witte gebouw: WIE WEET DIT? @Aad?

  • Rick88888888

    Rick88888888

    2 maanden geleden

    @Koen G Geen probleem hoor en hartelijk dank. Ik voeg het toe!

  • Koen G

    Koen G

    2 maanden geleden

    @Rick88888888, ik ben een zeikerd, ik weet 't :-), maar wel met de beste intenties om van jouw video een soort standaardwerkje te maken! Daarom toch nog de suggestie om in het 'gat' tussen 4:30 en 6:08 in de omschrijving deze twee dingen toe te voegen. De reden is dat zowel Loos, de Schiekade, maar ook 't Slagveld en de Diergaardelaan ronduit belangrijke vooroorlogse plekken waren. Je liep vanuit t centrum via 't Slagveld en de Diergaardelaan (en stationsweg die je niet ziet op de film) naar 't station! 04:57 Rechts café Loos, blik op Schiekade 05:33 Blik op 't Slagveld en daarachter de Diergaardelaan

  • Koen G

    Koen G

    2 maanden geleden

    @Aad van herk Dag Aad! Als ik op www.rotterdamkaart.nl kijk op de kaart van 1936, dan ligt het Pompenburg echt oostelijk van het spoor. En die kiosk zoals je zegt (kruising HV) dus westelijk ervan.... tegenwoordig is die precieze plek wel Pompenburg, plek van start van de Luchtsingel.

  • Tflexxx02
    Tflexxx02Dag geleden

    Beautiful film...of a lost world.

  • kirtanmedia
    kirtanmediaDag geleden

    3.28: we kijken in Oppert, richting Hofplein

  • kirtanmedia
    kirtanmediaDag geleden

    2.10: we kijken de Hoofdsteeg in

  • kirtanmedia
    kirtanmediaDag geleden

    1.00 is de Nieuwe Markt, met op de voorgrond de Botersloot en op de achtergrond de Pannekoekstraat

  • henzelmen
    henzelmen7 dagen geleden

    5:59 ...men throw a stone in the water!

  • Johan2014 Der Witt
    Johan2014 Der Witt15 dagen geleden

    een time machine is dit, alle bewegingen, zijn op een natuurlijke wijze bewerkt. Heb steeds geen idee hoe de ontbrekende beelden naadloos vlekkeloos zijn gemonteerd. Knap hoor!!!

  • Paul v W
    Paul v WMaand geleden

    Dank voor het delen. Dank je wel !

  • Three Four
    Three FourMaand geleden

    Prachtig werk Rick, ik heb ervan genoten, goede keus muziek ook. Ik heb n vader uit Rotterdam, van net voor de oorlog (38), hy zal het ook prachtig vinden. Wonderful work Rick, I enjoyed it, good choice of music too. I have a father from Rotterdam, just before the war(38) he will also love it.

  • Hans Dekker

    Hans Dekker

    16 dagen geleden

    Schitterende beelden!

  • Judith
    JudithMaand geleden

    Kelvin Venema ,my idol watched this video too

  • j carlos silpa
    j carlos silpaMaand geleden

    Mas antiga tb Tem sua beleza...

  • j carlos silpa
    j carlos silpaMaand geleden

    Roterdam teve que se modernizar no pós guerra... é uma cidade maravilhosa. Enfim amo Netherland.

  • Aru Nurmi
    Aru NurmiMaand geleden

    This video is a TREASURE.

  • zetetech
    zetetechMaand geleden

    The first music makes me so sad and nostalgic 😥 Very good choice.

  • marijn koger
    marijn kogerMaand geleden

    Waar is de muziek van?

  • Martin Huisman

    Martin Huisman

    Maand geleden

    0:00 Johannes Bornlof - When In Doubt 2:59 Ludovico Einaudi - Julia 5:59 Jars of Clay - This Road (Live From the Eleventh Tour) 8:53 Kikoru - The Longest Path

  • Jj Kerkhoff
    Jj KerkhoffMaand geleden

    Prachtige historische gebouwen en gepaste muziek geven een uniek tijdsbeeld weer !

  • henzelmen
    henzelmenMaand geleden

    8:14, en 10:00, zo echt Rotterdams, bouwputje kijken met z'n allen

  • henzelmen
    henzelmenMaand geleden

    Op 3:04 zie je duidelijk het huidige stadhuis nog met de lage achterzijde, deze is later verhoogd naar dezelfde hoogte als de rest van het gebouw

  • henzelmen
    henzelmenMaand geleden

    Beautiful old town with canals, markets, churches and old neighborhoods. The Germans bombed the city center and the city government finished it in the years that followed by demolishing all the surrounding old neighborhoods. Thanks everyone!

  • melkzee
    melkzeeMaand geleden

    Begin video: Panden rechts stonden aan de Grote Markt. Op die plek staat nu de Markthal. 0:14 Witte gebouw linksonder is v.m. warenhuis Les Grandes Galeries Belges, hoek Hoogstraat / Moriaansplein.

  • Rick88888888

    Rick88888888

    Maand geleden

    Dank je wel

  • sr c
    sr cMaand geleden

    Ik snap echt niet hoe je aan die prachtig oude filmpjes komt, er komt geen eind aan👍 Prachtig was Rotterdam.

  • sr c

    sr c

    Maand geleden

    Gewoon doen heerlijk..

  • Rick88888888

    Rick88888888

    Maand geleden

    Ik heb nog genoeg materiaal om minstens een jaar ermee door te gaan.

  • ST7A Bad Karma
    ST7A Bad KarmaMaand geleden

    This Battlefield 5 map looks so real

  • Najat Amharech
    Najat Amharech2 maanden geleden

    Beautiful, thank you 😊

  • Juan Carlos Jimenez
    Juan Carlos Jimenez2 maanden geleden

    this is a piece of pure art

  • Steven Black
    Steven Black2 maanden geleden

    Wat is Rotterdam toch lelijk herbouwd

  • Steven Black

    Steven Black

    Maand geleden

    @Minerva's Owl Hahaha, veel Oost-Duitsland, met een hint van Manhattan

  • Minerva's Owl

    Minerva's Owl

    Maand geleden

    Een _kuch_ "prachtige" mix van Manhattan en Oost-Duitsland...

  • tom0poland
    tom0poland2 maanden geleden

    The city was built again thanks to great affort of its people and all the Kingdom, however, it's a pity that old Rotterdam does not exist anymore... All the best from Poland.

  • jan Devries
    jan Devries2 maanden geleden

    Ik zat te wachten op relschoppers en vernielingen, plunderingen etc. Maar niets van dat alles. Mooi om te zien.

  • Tom-Cat-Masturbator
    Tom-Cat-Masturbator2 maanden geleden

    It seems to me, that Rotterdam in 1930, even one hundred years ago, looked better than a lot of african and asian countries even now. The infrastructure was on a high level.

  • Tom-Cat-Masturbator

    Tom-Cat-Masturbator

    2 maanden geleden

    Such things like infrastruture can make a lot of people aware of the differences between races, but It would be better if I didn't write too much about it, because it's "politically incorrect".

  • Tom-Cat-Masturbator

    Tom-Cat-Masturbator

    2 maanden geleden

    @Jefferson Johanes But I compared Rotterdam to such countries to show how undeveloped they are in comparison to the european countries. What sense would make a comparison of Rotterdam to Tokyo? It is rather obvious that Japan is on a higher level of technology in comparison to Rotterdam.

  • Jefferson Johanes

    Jefferson Johanes

    2 maanden geleden

    You could not possibly compare Rotterdam 100 year ago to cities such as Tokyo or Shanghai or Singapore of today in terms of infrastructure? Even Rotterdam of today will lose compared to those Asian cities

  • Ross E. Baum
    Ross E. Baum2 maanden geleden

    Hoe kleur je zoiets in?

  • Rick88888888

    Rick88888888

    2 maanden geleden

    nldron.info/work/video/kJ-skqrSm6CtiGQ

  • Willem Van Heusden
    Willem Van Heusden2 maanden geleden

    Wat was Rotterdam toch mooi toen!

  • Katarzyna Rokoszak
    Katarzyna Rokoszak2 maanden geleden

    Beautiful city

  • trrst mn
    trrst mn2 maanden geleden

    Wat de duitsers overeind hebben laten staan is door de Rotterdammers zelf vakkundig om zeep geholpen.

  • mambamba

    mambamba

    2 maanden geleden

    Ook dat is Rotterdam, slopen en bouwen, altijd veranderen.

  • Maja Goedegebuur
    Maja Goedegebuur2 maanden geleden

    Geweldig !! zie in gedachten m'n Moeder lopen als meisje.

  • Gappie Al Kebabi

    Gappie Al Kebabi

    2 maanden geleden

    maja da's goedgebuur lap zeg

  • Peter Tel
    Peter Tel2 maanden geleden

    Hoe kan het zijn dat we het na de oorlog er een verschrikkelijk lelijke stad van hebben gemaakt? De ruimtelijke planners hebben na de oorlog het hele land opnieuw vernield.

  • Minerva's Owl

    Minerva's Owl

    Maand geleden

    Feit: het was nooit de bedoeling geweest dat Rotterdam zo lelijk zou worden herbouwd. Het *originele* wederopbouwplan - die van Willem Gerrit Witteveen - was er een van traditionele wederopbouw met kleine (verkeers)technische aanpassingen. Die brede autowegen waren waarschijnlijk alsnog gekomen, maar de stad zou er op zijn minst grotendeels net als de vooroorlogse stad hebben uitgezien (met het belangrijkste verschil dat de huizen een hogere kwaliteit zouden hebben). Een pand aan de Pannekoekstraat getuigt zelfs van die stedenbouwkundige plannen (zie nl.wikipedia.org/wiki/Pannekoekstraat_46-48). _Echter_ , omdat de grote bedrijven bobo's en internationalistische kunstenaars steeds meer kritiek begonnen te leveren op zijn plannen en die, helaas, nooit echt van de grond zijn gekomen wegens een bouwstop en de voortdurende oorlog, werd meneer Witteveen weggepest in 1944 en kwam zijn assistent Cornelis van Traa aan de macht. Hij wilde alles eens "lekker radicaal en anders" doen en het huidige Rotterdam is het trieste gevolg van deze plannen...

  • mambamba

    mambamba

    2 maanden geleden

    Het moderne Rotterdam is niet lelijk, gewoon anders en toch mooi. nldron.info/work/video/eIJnqK-to3aubIU

  • Broekje

    Broekje

    2 maanden geleden

    Het moest allemaal nieuw en baanbrekend. Een nieuw tijdperk enzo. Dat ze daarmee +-800 jaar geschiedenis in de prullenbak gegooid hebben was niet belangrijk. Als architecten maar klaar konden komen op hun mokerlijke creaties.

  • Lizzy NL
    Lizzy NL2 maanden geleden

    Wat een prachtig mooie stad! Echt eeuwig zonde dat er zoveel verwoest is in de tweede wereldoorlog, maar de ziel is er godzijdank niet uitgeslagen! Geweldig om een beeld te krijgen hoe de de gebouwen er uit zagen en de bedrijvigheid te zien in de jaren '30. Top film!

  • RandomVideos
    RandomVideos2 maanden geleden

    Hoe kan het dat de gemeente Rotterdam na zo iets prachtigs het voor elkaar heeft gekregen van Rotterdam een afgrijselijke stad te maken met lelijke gebouwen, geen groen en allure? Als ze nou hadden geluisterd naar Witteveen met: ''Het plan van Witteveen''... :(

  • RandomVideos

    RandomVideos

    2 maanden geleden

    @Yakov Endelman Het nadeel is dat dit is opgenomen in de winter. Vroeger werd er nog gebouwd met de gedachte om leuk en gezellig te wonen. Kijk naar de Provenierssingel, mooi water langs de straat met genoeg groen. Dat geldt ook voor de Heemraadssingel, Westersingel, Statensingel, Bergselaan, Brancoplein, Mathenesserlaan, Graaf Florisstraat en ga zo maar door. In het gebombardeerde centrum is geen leuk groenstrookje te zien. Zo willen ze op het kleine stukje gras naast de Markthal een flat neerzetten. Hofplein is een stukje gras met, sorry dat ik het zeg, een foei lelijke fontein. Ook het ''Land van Hoboken'' is totaal verkeerd benut. Rotterdam heeft dit zelf blijkbaar ook ingezien en is derhalve begonnen met het aanleggen van nieuwe parken, met bijvoorbeeld de aanpassing van het Hofplein tot groen verkeersplein. Dat maakt de stad toch een beetje gezelliger.

  • Yakov Endelman

    Yakov Endelman

    2 maanden geleden

    Er was hier ook niet al te veel groen te zien moet ik zeggen

  • Rotterdam Taxi Service
    Rotterdam Taxi Service2 maanden geleden

    Dat waren beter tijden, aardig mensen en nu zijn wij devils. Mooi film 🍿 echt prachtig 😍

  • Jan Kroes
    Jan Kroes2 maanden geleden

    Wat een prachtig mooie stad was dat. Fascinerend om die mensen te zien, alsof ze nog bestaan.

  • alexander wichers
    alexander wichers2 maanden geleden

    Wat een zinloze idiotie van die moffen om al dit moois in puin te gooien. Walgelijke oorlogsmisdaad is dat geweest..... En dat zeg ik als Amsterdammer. 😔🙏

  • Minerva's Owl

    Minerva's Owl

    Maand geleden

    De Duitsers zijn niet de hoofdschuldigen hier. Dat dacht ik eerst ook, maar deze decadente plannen om Rotterdam "radicaal te transformeren" lagen al klaar in de jaren 30 (dezelfde plannen die in de jaren 60 ook werden gesmeed voor 020, triest genoeg). De eerste betonhutten en blokkendozen werden hier toen al aangelegd, namelijk. Wat de Duitsers _wel_ hebben gedaan, is het vuile werk voor de gemeenteraad opknappen. Nu konden ze, nadat de grote bedrijven bobo's en internationalistische kunstenaars Willem Gerrit Witteveen en zijn traditionele wederopbouwplannen hadden weggepest, ongestoord de stad opnieuw opbouwen alsof het Oost-Duitsland en Manhattan was. Om nog maar niet te spreken van de verschrikkelijke daden die jarenlang PvdA beleid heeft gepleegd op de *buitenwijken* van de stad... zoveel moois gesloopt of slecht gerenoveerd want "het kost teveel" ofzo. Te bizar voor woorden... Jullie mogen trots zijn dat jullie stad zo fel hebben verdedigd in de jaren 70. Ik ben absoluut geen fan van krakers, maar die Nieuwmarktrellen hebben wel degelijk voorkomen dat Amsterdam een tweede Rotterdam is geworden...

  • henzelmen

    henzelmen

    Maand geleden

    zeker een onvergevelijke daad van de Duitsers maar het Rotterdamse stadsbestuur heeft vanaf de jaren 70 vrijwel alle omliggende oude wijken gesloopt en er troosteloze nieuwbouw eenheidsworsten voor in de plaats gezet, de zgn " Stadsvernielingsgolf" Als dat niet was gebeurd hadden we zeker nog wel leuke oude straatjes gehad.

  • alexander wichers

    alexander wichers

    2 maanden geleden

    @jan Devries ja Jan, maar naar mijn bescheiden mening was dat vergelding voor de niet aflatende en zinloze vernietiging van steden als Londen. Waarmee ik niet wil zeggen dat je kwaad met kwaad moet vergelden, maar helaas gebeurde dat wel. Oorlog is een smerig politiek spel wat nog steeds gespeeld wordt in dezer wereld.

  • jan Devries

    jan Devries

    2 maanden geleden

    Precies Alexander. En wat te denken van Dresden, en dat zeg ik als Damwaldster.(-:

  • Leo
    Leo2 maanden geleden

    Heel bijzonder. ik heb dit nooit eerder gezien, maar toch is het een echte Nederlandse stad (geweest).

  • Vincent de Koning
    Vincent de Koning2 maanden geleden

    Als je de film van na mei 1940 nldron.info/work/video/pZ1uZ6nKkWmor4k naast deze zet kun je een aantal mooie screenshots voor en na naast elkaar zetten... ik kan het hier niet uploaden maar je kunt aan aantal mooie vergelijken maken vanuit dezelfde camera hoek zoals over de spoorbrug bij de kolk richting Laurenkerk gezien, of de hoek Mosseltrap-Slepersvest met het pad in aanbouw in de 1930 film en in puin in de 1940 film en zo ook een deel van de nieuwe Haven met de Laurentiuskerk erachter... bizar om te zien als dat naast elkaar staat...

  • st k
    st k2 maanden geleden

    To bad they destroyd the old city after the bombings

  • Apo Toprak
    Apo Toprak2 maanden geleden

    Hitler heeft veel kapot gemaakt

  • Yakov Endelman

    Yakov Endelman

    2 maanden geleden

    Was het waard geweest als hij had gewonnen. We hadden achteraf gezien gewoon bondgenoot moeten worden.

  • Soner Gülal
    Soner Gülal2 maanden geleden

    Indrukwekkend zeg. Herken die ene kleine haven nog waar tegenwoordig de Martiem Hotel staat.

  • Jochem Bonarius
    Jochem Bonarius2 maanden geleden

    Zeer mooie plaatjes, bedankt. Muziek wel een beetje Efteling Droomvlucht...

  • LGZ GM
    LGZ GM2 maanden geleden

    Rotterdam used to be beautiful, like Hamburg, Dresden, Berlin, and many other European cities lost to this stupid war

  • scaramouche

    scaramouche

    25 dagen geleden

    @rik efron is this some attempt at apologism?

  • Minerva's Owl

    Minerva's Owl

    Maand geleden

    @mambamba And they would have been opposed drastically and radically, just like in Amsterdam during the 1970s.

  • mambamba

    mambamba

    2 maanden geleden

    @rik efron Very true. There were masterplans ready to demolish large portions of the city centre even before the city was bombed.

  • rik efron

    rik efron

    2 maanden geleden

    Be sure Rotterdam would have been demolished for "progress" even without that war... just like large parts of The Hague..

  • Andre F. S.
    Andre F. S.2 maanden geleden

    It breaks my heart to see how much cultural heritage was lost in Europe due to WWII

  • Andre F. S.

    Andre F. S.

    Maand geleden

    @krawn O'Connell Are you saying that we should therefore let wars happen?

  • krawn O'Connell

    krawn O'Connell

    Maand geleden

    @Andre F. S. Every War is just a restructuring of the realm we live in just a demolition it's all planned....

  • Andre F. S.

    Andre F. S.

    2 maanden geleden

    @rik efron Tell me a single city that was completely rebuilt to its pre-war state and retained all of its art, architecture and way of living.

  • rik efron

    rik efron

    2 maanden geleden

    40% of the citycenter was still standing.. they broke everything down exept city hall, church and some other big buildings and Schielandhuis... The rest was seen as old and "useless"..

  • rik efron

    rik efron

    2 maanden geleden

    80 years later.. it could all have been rebuild.. the war is no excuse !

  • KY Lam
    KY Lam2 maanden geleden

    I love Rotterdam 😘😘

  • BERSERKERRADIO
    BERSERKERRADIO2 maanden geleden

    ademloos mijn stad altijd heeel veeel dank voor dit , heb hem door gestuurd naar mijn ouders nog maals heeel veel dank

  • jlinkels
    jlinkels2 maanden geleden

    Met betrekking tot "de verwoiestingen van het bombardement" toch een kanttekening. Het bombardement was verwoestend maar er waren meer dan 140 historische gebouwen zwaar beschadigd, niet totaal verwoest. Onder leiding van stadsarchitect van Traa is alles wat beschadigd was rigoreus opgeruimd. Zelfs de Laurenskerk, het Witte Huis en het Schielandshuis zijn ternauwernood aan de sloop ontkomen. Het resultaat was inderdaad een open, moderne en winderige stadskern met goede verkeersdoorstroming in de na-oorlogse jaren. Daar tegenover staat het totale verlies van al het historisch erfgoed en een tot de eeuwwisseling een sfeerloze kille stad. Maar het Rotterdams stadsbestuur heeft toch echt zelf heel veel bijgedragen aan het uitwissen van de historie. Hoe het anders kon is bijvoorbeeld aangetoond in Duisburg. De stad werd door de geallieerden in puin gebombardeerd, maar zoveel mogelijk historische gebouwen zijn herbouwd na de oorlog. Rotterdam heeft er niet van geleerd. Rigoreuze stadsvernieuwing vanaf de jaren 80 heeft alle vooroorlogse bouw in Rotterdam-Noord en op Zuid laten sneuvelen. Zelfs van de wederopbouw architectuur in de stadsdriekoek is bijna niets meer over, die werd in de jaren 1990 al weer vervangen.

  • jlinkels
    jlinkels2 maanden geleden

    De eerste helft kan niet (volledig) vanaf de toren van de Laurenskerk zijn gefilmd. De Laurenskerk is op 01:30 prominent in beeld.

  • Rick88888888

    Rick88888888

    2 maanden geleden

    Je hebt gelijk. Volgens kijkers is een deel vanaf het Witte Huis gefilmd.

  • EGGBIRDTHEROOSTER
    EGGBIRDTHEROOSTER2 maanden geleden

    Prachtig mooi zeg. Eeuwig zonde! Zowat een soort van kleine Venetië aan de Maas.. 😢 prachtig mooie muziek bij gemonteerd ook. 👌🏼

  • Clit Beastwood
    Clit Beastwood2 maanden geleden

    Toen was het een mooie stad, nu is er geen ene reet aan.

  • Clit Beastwood

    Clit Beastwood

    2 maanden geleden

    @mambamba Vanille met rookworst

  • mambamba

    mambamba

    2 maanden geleden

    @Clit Beastwood chocolade of vanille tsja!

  • Clit Beastwood

    Clit Beastwood

    2 maanden geleden

    @mambamba lhahaha oftewel: geen smaak is ook een smaak ;)

  • mambamba

    mambamba

    2 maanden geleden

    @Clit Beastwood Nee ik zeg dat oprecht. Dat je dat niet mooi vindt is ook persoonlijk. Beauty is in the eye of the beholder.

  • Clit Beastwood

    Clit Beastwood

    2 maanden geleden

    @mambamba niet dat zeg jij alleen om stoer te doen

  • Ho Gan
    Ho Gan3 maanden geleden

    Een stad om van te houden egt.

  • Clit Beastwood

    Clit Beastwood

    2 maanden geleden

    Toen wel.

  • Guus GarageBand
    Guus GarageBand3 maanden geleden

    Wow ik heb dit nog nooit gezien, lijkt een beetje op Haarlem!

  • Johan Herrenberg
    Johan Herrenberg3 maanden geleden

    Totaal verbijsterend. En ontroerend.

  • Izmirli 1925
    Izmirli 19253 maanden geleden

    Wat een mooie stad was Rotterdam zo te zien dit zie voor het eerst was het maar zo gebleven

  • Margot Dopheide
    Margot Dopheide3 maanden geleden

    Prachtig! Ik laat het morgen aan mn moeder zien, geboren in 1930 in Rotterdam.

  • Klaboesterbeertje
    Klaboesterbeertje3 maanden geleden

    Johannes Bornlöf en anderen: wow! die muziek...

  • Rick88888888

    Rick88888888

    2 maanden geleden

    Ja die muziek vind ik ook prachtig. Die Johannes Bornlöf is een geweldige hedendaagse componist. Dat geldt ook voor Claude Signet en Trevor Kowalski.

  • Dina Dijkema
    Dina Dijkema3 maanden geleden

    Prachtig zo mooi . EN SCHOON DIT WAS ECHT Rotterdam toen het nog Rotterdam was .. Een stad met warmte met een hart . . Nu koud en kil . De warmte en sfeer foetsie Toen was geluk zo gewoon,?? Net als het dorp?? Waar over gezongen wordt door WimSonneveld Dit was ons dorp . !!!! VAN TOEN

  • Aad van herk

    Aad van herk

    3 maanden geleden

    Nou schoon??? Dat lijkt maar zo. Elke stad lag vol met paardenpoep destijds, de mensen waren blij met de komst van auto's, dat loste in elk geval dat probleem op.

  • BONESnCMA
    BONESnCMA3 maanden geleden

    Zie alleen maar rook en industrie.

  • mrfishydudeman

    mrfishydudeman

    3 maanden geleden

    Proficiat, koop een bril.

  • dez brouwer
    dez brouwer3 maanden geleden

    Het doet pijn om te zien Rotterdam net zo mooi was met grachte panden en oude huizen zoals adam. Alles door heb zucht van macht kapot is gemaakt. Wat nog steeds speelt. Prachtige oude rdam. Dankbaar wij deze beelden nog mogen zien. Heel mijn familie van beide kanten kwamen uit West.

  • محبة tv
    محبة tv3 maanden geleden

    سلام عليكم 🙏🙏🤝🤝

  • Defend Kebab

    Defend Kebab

    Maand geleden

    وعليكم سلام

  • Ho Gan

    Ho Gan

    3 maanden geleden

    Wat kom je hier doen?

  • Remco
    Remco3 maanden geleden

    Die Duitsers hebben wel hun steentje bijgedragen aan de stedelijke vernieuwing 😂

  • kleermaker1000
    kleermaker10003 maanden geleden

    Vanaf 4:30 , wow.

  • Aad van herk
    Aad van herk3 maanden geleden

    6:02 die KIOSK staat op de Pompenburg, althans zo heet dat nu. Ongeveer op de plaats van het huidige Monument voor de Deftse poort, enige tientallen m ten oosten van de originele Delftse poort. op 6:15 begint een scene (Camera op Loosgebouw, west van Hofplein) Begint uit te kijken over over Hofplein, je kijkt dan op de Coolsingel met Stadshuis, camera draait verder naar links en daar is Delftse poort, verder naar links draaien en over het water is weer de KIOSK 7:09

  • Rick88888888

    Rick88888888

    3 maanden geleden

    @Aad van herk Dank je wel

  • Aad van herk

    Aad van herk

    3 maanden geleden

    @Rick88888888 ik heb ook nog wat aangevuld ;-) Schitterend werk wat je doet, dank daarvoor.

  • Rick88888888

    Rick88888888

    3 maanden geleden

    Dank je wel. Ik heb het aangevuld

  • jamaha
    jamaha3 maanden geleden

    Mooie, volle, drukke en levendige stad maar vergeet de armoede niet die hier niet zo zichtbaar is.

  • Robin Van der Parra
    Robin Van der Parra3 maanden geleden

    Waarom zijn er geen plannen om de oude Delftse poort te herbouwen? Zou toch prachtig zijn

  • henzelmen

    henzelmen

    Maand geleden

    Ja, prima idee! Dan kan gelijk dat stuk oud roest wat momenteel de dp moet voorstellen opgeruimd worden, hiep hoi!

  • Mark

    Mark

    3 maanden geleden

    Inderdaad alleen mogen ze hem dan wel op een iets prominentere plek zetten dan dat ie nu staat. Zou heel gaaf zijn als dat zou gebeuren zouden best wel wat mensen ook voor willen doneren denk ik mocht het duur uitpakken.

  • Peter Jongeneel
    Peter Jongeneel3 maanden geleden

    Zooo van genoten dit..., heel veel dank.

  • EpreTroll
    EpreTroll3 maanden geleden

    En het feit dat Nederland ook nogsteeds geen moeite doet om deze glorie terug te brengen. Diep triest. Dit was ooit gewoon een mooie plek

  • Smile Yonas

    Smile Yonas

    3 maanden geleden

    Het is. Nogsteeds een mooie plek

  • jack waslander

    jack waslander

    3 maanden geleden

    Ze hebben gekozen voor modernisme in Rotterdam uit noodzaak helaas.

  • محمد بن قاسم بن أحمد
    محمد بن قاسم بن أحمد3 maanden geleden

    Wanneer men Rotterdam uitsprak kreeg die oude beelden op zijn hoofd... nu die beelden zijn bijna verdwenen uit de werkelijkheid.

  • Aad van herk
    Aad van herk3 maanden geleden

    Camera locaties, voorzover ik ze kan herkennen: - 0:00 vanaf toren Laurenskerk, - 1:25 vanuit Witte Huis, - 3:02 wederom vanaf Toren Laurenskerk, - 4:30 Hofplein tegenover Delftse Poort, - 6:16 vanuit het gebouw van Loos aan het Hofplein, je kijkt de Coolsingel op, het Stadhuis is herkenbaar want dat staat er nu nog. Even later zie je de Delftse poort in beeld komen, ook die locatie is nog goed terug te vinden , want daar staat nu een momunent voor die Delfste poort. Op 3:15 kijk je uit over de Schie, dat is nu de Schiekade, de Schie is gedempt in 1940 met puin van het bombardement.

  • Chandler’s Wife
    Chandler’s Wife3 maanden geleden

    Dit is toch prachtig🥺 ook hoe mensen gekleed zijn🥺

  • Judith Haaxma
    Judith Haaxma3 maanden geleden

    Toen was de oude diergaarde er nog myn vader was er portier alles werd anders toen Rotterdam werd plat gegooit ook de diergaarde Blydorp dat was een leuke tyd van onbezorgdheid die nooit meer terug komt!

  • Rosbergen80

    Rosbergen80

    3 maanden geleden

    Je kan nog steeds onbezorgd leven, zit allemaal tussen de oren ,maar de wereld ja die is veranderd .

  • Veronika Zemiseva
    Veronika Zemiseva3 maanden geleden

    Beautiful!! Proud to live in this city now!

  • Dimitris Ifantis

    Dimitris Ifantis

    3 maanden geleden

    You don't. Today's Rotterdam is a completely different city from what it was before WWII....

  • Sander Viergever
    Sander Viergever3 maanden geleden

    Ik vond het toen 1000x mooier, toen was het echt bezield. Ik heb geen hekel aan buitenlanders maar helaas zijn die er nu meer, ze zijn naar nederland gehaald door politici.

  • Widu Kind

    Widu Kind

    Maand geleden

    Helemaal gelijk! Helaas mag je de waarheid nooit zeggen in nl 🤦‍♀️

  • Robbie T

    Robbie T

    2 maanden geleden

    Uhm dat Rotterdam op de video...is in 1945 plat gebombadeerd...daar heeft achmed en Hassann niets mee van doen. En ja buitenlanders geven meer criminaliteit...hoe komt dat omdat het over het algemeen de armste mensen zijn. Die gasten van de mocromafia zijn in de zelfde wijken als Willem Holleeder opgegroeid alleen deccenia later. Ja er is meer agressie maar heel de wereld is meer agressie...als je alleen al kijkt in het dagelijks verkeer...ik denk als je zo te keer gaat in 1930 dat ze je gelijk opsluiten.

  • The Truth

    The Truth

    3 maanden geleden

    Ik vrees dat het niet door de "buitenlanders" komt. Maar door de ideologie die tegenwoordig de wereld domineert, het materiale en het kapitalisme. Iedereen wilt meer en meer en beter en beter

  • Dutchie Dokkan

    Dutchie Dokkan

    3 maanden geleden

    @Dwxxz jij snapt het

  • Dutchie Dokkan

    Dutchie Dokkan

    3 maanden geleden

    @Wapp Creations Je bent denk ik vergeten wat Nederland met andere landen heeft gedaan waardoor die buitenlanders er nu zijn? Ben je ook vergeten dat gastarbeiders in fabrieken werkte en dit land keihard hebben geholpen aan de opbouw? En dan nog klagen over buitenlanders... Jullie moeten je schamen.

  • Guido Hoogsteder
    Guido Hoogsteder3 maanden geleden

    💚🤍💚Opdat wij nooit vergeten 💚🤍💚

  • Jacques
    Jacques3 maanden geleden

    Fantastisch, veel dank Rick! Weet niet waar je de footage vandaan hebt gehaald, in zw-w nooit gezien. Veel is ook zeker ouder dan 1930. Zo kan ik in de omgeving van het oude Stadhuis (Kaasmarkt) aan de Botersloot niet de oude gemeentebibliotheek aan de Botersloot / Nieuwe Markt ontdekken, en die zou je zeker kunnen zien met torentje. Dat gebouw is van 1923. Ik meen zelfs dat ik op een andere opname van dit stuk de oude Prinsekerk vaag kan herkennen. Die op de plek van de voormalige gemeentebibliotheek is gebouwd en in 1907 (dacht ik) is gesloopt.

  • Jacques

    Jacques

    3 maanden geleden

    @Aad van herk Klopt lijkt mij wat betreft de Coosingel. Maar niet alle filmbeelden zijn uit hetzelfde jaar. Op 2:11 bijvoorbeeld zie je het oude stadhuis aan de Kaasmarkt (met koepeltje). Dwars daarop ligt de Gedempte Botersloot. Sinds 1923 staat daar de oude gemeentebibliotheek. Die zie je niet. Wat je wel kunt zien is het dak van de oude Prinsenkerk, die gesloopt is om plaats te maken voor de bibliotheek. Sloop vond plaats in 1912. Dus in ieder geval is dít fragment van voor 1912. En na 1905, want toen werd de tram geïntroduceerd in Rotterdam, die je hier stil zien staan bij Plan C. Of nog preciezer: in 1912 werden de trams creme gekleurd. Maar dan kom ik dus in de knoop. Hier kom je dan op de inkleuring van de beelden. Heeft de maker de trams creme gekleurd vanwege de zwart-witbeelden of omdat de maker heeft aangenomen (of na research besloten) dat de trams die kleur hadden. (Voor 1912 waren ze blauw). Of ik heb mijn data niet precies op orde, of ik doe een verkeerde observatie, kan ook. Anyway, fascinerend.

  • Aad van herk

    Aad van herk

    3 maanden geleden

    Op 6:30 kijk je opde Coolsingel, die al gedempt is. De demping van de singel was tussen 1913 en 1922. DUS het is 1922 of later. nl.wikipedia.org/wiki/Coolsingel

  • Jacques

    Jacques

    3 maanden geleden

    @Vincent de Koning Ja, kan goed. Behalve dan de beelden van de locatie Bibliotheek, moet echt

  • Vincent de Koning

    Vincent de Koning

    3 maanden geleden

    Genoeg aanwijzingen om te mogen aannemen dat grootste deel rond 1923-1924 is denk ik

  • Jacques

    Jacques

    3 maanden geleden

    @Rick88888888 Nog dit: ik weet dat er zeurpieten zien die dit niet echt vinden. Jij zult ook keuzes hebben moeten maken, en inderdaad zal dat hier en daar niet helemaal goed uitgepakt zijn, dat kan niet anders. Maar: de kleur en andere verbeteringen helpt echt serieus in het kijken en interpreteren van de beelden. Er zijn vast wetenschappelijk toepassingen voor deze toegepaste technieken. Anyway, mooi werk man, en veel succes!

  • Sam Sosa
    Sam Sosa3 maanden geleden

    Hadden ze toen meer of minder kakkerlakken? 🤨

  • mambamba

    mambamba

    2 maanden geleden

    Ze hadden veel last van rattenplagen net als Amsterdam met de open rioolen.

  • amosa mwig

    amosa mwig

    3 maanden geleden

    lol

  • Rosbergen80

    Rosbergen80

    3 maanden geleden

    Er waren toen zeker minder kansloze figuren zoals jij !

  • John
    John3 maanden geleden

    Ze hadden de Duitsers opdracht moeten geven Rotterdam te heropbouwen na de oorlog.

  • Minerva's Owl

    Minerva's Owl

    3 maanden geleden

    Misschien dat het dan ook mooier uit de bus was gekomen...

  • Pink Pearl® Visual Marketing
    Pink Pearl® Visual Marketing3 maanden geleden

    Wat een fenomenale kwaliteit valt nog uit dat oude materiaal te halen. Ik speel ook wel eens met BOPBTL enzo maar dit is geweldig. Puik werk.

  • Pink Pearl® Visual Marketing

    Pink Pearl® Visual Marketing

    3 maanden geleden

    @Rick88888888 Bring Old Photos Back To Life. Een AI project van Microsoft. Gefocust op foto's, maar je kan videos er ook frame voor frame mee opleuken. Echter vooral bedoeld voor gezichten. Welke tool gebruik jij?

  • Rick88888888

    Rick88888888

    3 maanden geleden

    Dank je. Wat is BOPBTL?

  • Dani Banani
    Dani Banani3 maanden geleden

    Oorlog is zon zonde..

  • CraZyWeZZ
    CraZyWeZZ3 maanden geleden

    Helemaal kapot gemaakt door het gemeente bestuur na de oorlog. Ongelooflijk blijft het.

  • Sander Viergever

    Sander Viergever

    3 maanden geleden

    helemaal mee eens .

  • Qopiq q
    Qopiq q3 maanden geleden

    Als je goed kijkt zie je een Perry sport met borden dat ze echt falliet gaan en dat het de aller laatste week is met korting.

  • JebClang

    JebClang

    3 maanden geleden

    Oja oke, echt grappige grapje

  • Jan Verkoren
    Jan Verkoren3 maanden geleden

    kutduitsers

  • Dheeradj Lachman

    Dheeradj Lachman

    3 maanden geleden

    Kutmoffen ja

  • Mandy1
    Mandy13 maanden geleden

    Wat een mooie beelden! In de tijd dat de tram nog rustig afwachtte tot auto"s en paard en wagens overgestoken waren. Nu rijden ze je voor je sokken:/ tingtingting haast..

  • "Carl you motherfucking piece of shit gang-banging cock sucker."

    3 maanden geleden

    Oh wat erg Hou toch op met janken over de goede oude tijd

  • Fernand Vdg
    Fernand Vdg3 maanden geleden

    Hey can a black and white photo also turn to colour ?

  • Rick88888888

    Rick88888888

    3 maanden geleden

    Yes. Use MyHeritage or buy PixBim Colorsurprise AI.

  • PaulLonden
    PaulLonden3 maanden geleden

    10 years later most of all this would be in rubble due to differences between the colonialist world empire of the United Kingdom and far less colonialist (still somewhat democratic) Germany . What to do ? The 1918 allied conglomerate and their banks helped to bankroll revenge crazed nazis into power , to facilitate a war which would wingclip Germany for the next half century and some would emerge as a nuclear world power with a booming economy. While others got their very own piece of the Middle East as reward for their suffering . Wars have their use. Some wouldn't want to change history .....even if they could .

  • jack waslander

    jack waslander

    3 maanden geleden

    @PaulLonden uncle Sam is just the military arm of the Vatican snake!

  • PaulLonden

    PaulLonden

    3 maanden geleden

    @Frisian ESC Sure.....but fact is ,they didn't ,and apart from a few years in Namibia Germany managed to gather its wealth in a different manner.... Namibia which was taken by the 1918 allied conglomerate while still demanding billions in reparation payments from Germany which could've stretched well into the 1980's. Can't blame the German population for thinking the nazi scum were their saviours after the 1918 allied conglomerate decided so willingly to reward the fascists with all kinds of favours. I fear I would've cheered too had I been German . Had they helped Germany in keeping the nazis a lunatic fringe minority like they operated everywhere else (including the U.K.), and rewarded the German Social Democrats with all those favours , the nazi powergrab would've stalled. Oh well...it all turned out as planned. No surprise the propping up of military regimes and nutty dictators became regular policy for years to come. It seems Uncle Sam finally begins to reap what he sowed ?

  • Frisian ESC

    Frisian ESC

    3 maanden geleden

    'Germany wasn't colonist'. Well duhhh, their access to the sea sucked ass so they could never start a succesfull global sea empire 🤦‍♂️In that time period they most definitely would if they could.

  • Dani Banani

    Dani Banani

    3 maanden geleden

    any justification for war is sick.

  • Francis De Bock

    Francis De Bock

    3 maanden geleden

    This bullshit hurts my brain

  • SeriousMils
    SeriousMils3 maanden geleden

    Toen 't nog echt Nederland was. Prachtig!

  • "Carl you motherfucking piece of shit gang-banging cock sucker."

    3 maanden geleden

    @SeriousMils oh ja man echt net Saudi Arabië ik zie nergens Arabische teksten maar ok. Ga je zorgen maken over dingen die er echt toe doen.

  • SeriousMils

    SeriousMils

    3 maanden geleden

    @Ramses R hahaha grappig man. Tis nu net Saudi-Arabië. Rotterdam is één en al moskee man. Eén groot azc is 't.

  • Ramses R

    Ramses R

    3 maanden geleden

    LOL. Altijd dit soort rare opmerkingen. Het is nog steeds “echt” Nederland.

  • jamiecash money
    jamiecash money3 maanden geleden

    En nu lijkt Rotterdam wel op newyork en andere bekende steden met wolkenkrabbers enzo

  • mambamba

    mambamba

    2 maanden geleden

    @SeriousMils spangen en kruiskade zijn ook leuke buurten geworden. De gentrificatie slaat daar inmiddels flink toe. Ik kan dat beamen, ik woon in west.

  • SeriousMils

    SeriousMils

    2 maanden geleden

    @mambamba haha en dan deel je een video van het centrum!! Daar waar alleen juppen wonen met dikke bankrekeningen. Deel even een video van spangen of kruiskade aub!

  • mambamba

    mambamba

    2 maanden geleden

    @SeriousMils yeah right. Rotterdam is gewoon Nederlands en zeker geen Almere. nldron.info/work/video/eIJnqK-to3aubIU

  • Letheas

    Letheas

    2 maanden geleden

    @CraZyWeZZ Almere is best wel kut though.. Gewoon feitelijk gezien hè, het heeft veel te weinig voorzieningen van een stad van die omvang. Het heeft niet eens één toeristische trekpleister van een omvang die je mag verwachten bij een dergelijke stad. Sterker nog, de stad staat in Flevoland op 20% van het totale aantal toerisme terwijl Lelystad 40% heeft en vele malen kleiner is. Verder is Almere, anders dan andere nieuwbouwsteden, weinig groen. Terwijl vanuit de tuinstad gedachte, dit toch echt wel anders had kunnen zijn (voor een stad uit die periode)

  • jamiecash money

    jamiecash money

    3 maanden geleden

    @CraZyWeZZ ja maar de duitsers hadden Rotterdam gebombardeerd zodat Nederlandse soldaten zich over gingen geven in de 2e wereld oorlog

  • It's GameSingh Time
    It's GameSingh Time3 maanden geleden

    Bedankt voor het delen van deze prachtige beelden

  • Frank M
    Frank M3 maanden geleden

    5:07 Iemand heeft de camera gespot (onderin).

  • Henno Appel
    Henno Appel3 maanden geleden

    Om de 50 meter een tram, toen was het openbaar vervoer een stuk beter dan nu. :-)

  • Caroline van Grevenbroek
    Caroline van Grevenbroek3 maanden geleden

    Geweldig, ik zou willen dat mijn moeder deze mooie kleurenfilm van 'Oud Rotterdam' had gezien.

  • yuka caktus
    yuka caktus3 maanden geleden

    Wauuw looks like time travel in time.

  • jonas jonas
    jonas jonas3 maanden geleden

    Rotterdam 010 voor altijd💯💢

  • Happy Obanor
    Happy Obanor3 maanden geleden

    Zo heeft mijn omaatje het nog gezien ♥️

  • Im DerDer
    Im DerDer3 maanden geleden

    Ik wou dat ik in deze tijd leefde!

  • Ramses R

    Ramses R

    3 maanden geleden

    Jaman lekker in die tijd leven met roet in je longen. Geen sociale zekerheid, Amper gezondheidszorg; een paar jaartjes voor de meest brute destructieve oorlog die Nederland in haar moderne verleden gekend heeft. En natuurlijk amper vrije dagen en lekker dood op je 50ste, niet dat er in Rotterdam iets veranderd is wat dat laatste betreft.

  • Jeahearys Theconciliator

    Jeahearys Theconciliator

    3 maanden geleden

    Nou voor één jaar dan. Maar verder nee dankje.

  • Snowwie
    Snowwie3 maanden geleden

    Dat de beelden eigenlijk gewoon bijna 80 jaar !!!! bewaard zijn gebleven voordat iemand ze ging digitaliseren is toch wel wat. 80 jaar.....

  • melkzee

    melkzee

    3 maanden geleden

    De filmbeelden die over de stad uitkijken, zijn van 1921~’22 dus je ziet daar de stad van bijna 100 jaar geleden.

  • Marijn Van Dijk
    Marijn Van Dijk3 maanden geleden

    Prachtig heel anders dan dat het nu is maar ja als je dit wil ga je maar lekker naar 020

  • Minerva's Owl

    Minerva's Owl

    2 maanden geleden

    @Mark Het feit dat ze al zoiets achterlijks voorstelden spreekt boekdelen. Ja inderdaad, een doodzonde. Maar liefst 123 prominente gebouwen hadden gered kunnen worden maar werden toch gesloopt. Eeuwig zonde!

  • Mark

    Mark

    3 maanden geleden

    @Minerva's Owl Is gelukkig niet doorgegaan idd. Ja die pagina kende ik al daar is het goed te zien hoe lelijk de stad dan is in vergelijk met toen, vooral die oude schouwburg vergeleken met die lijnbaan dozen. Doodzonde dat die niet gered is die had makkelijk nog gerestaureerd kunnen worden.

  • Minerva's Owl

    Minerva's Owl

    3 maanden geleden

    @Mark Havenmensen hebben de juiste materialen nodig om hun werk goed uit te oefenen. Jammer dat zij grotendeels overbodig werden nadat de machines hen vervingen in de jaren 70... Wat, serieus? Hadden ze iets teveel Amstel gezopen toen ze op dat idee kwamen? Een groot gedeelte van de stad moedwillig mollen om kantoorgebouwen te planten die in 50 jaar al leeg gaan staan en dan gekraakt zullen worden (wat gebeurt in Rotterdam vandaag de dag) waarna ze gesloopt zullen worden omdat er een tekort bestaat aan woonruimte is ontstaan (wat _ook_ in Rotterdam gebeurt vandaag de dag)? Man, wees blij dat ze dat idiote plan er nooit doorheen hebben kunnen krijgen...grappig dat je het nu zo zegt, ik herinner me dat ze in de jaren 70 een van de weinige mooie gebouwen - het Rotterdamse Witte Huis - wilden slopen om er een verkeersrotonde van te maken. Compleet van den zotten natuurlijk, maar gelukkig is het nooit zo ver gekomen! Eens. Een centrum is een plek van samenkomst, geschiedenis en ontdekking. Toeristen of niet, het straalt iets uit, dat moet je behouden. Mocht je meer info willen hebben over wat er precies is gebeurt in 010, refereer ik je naar deze pagina, die legt het ook met plaatjes uit. gowiththevlo.nl/slopen-die-oud-rotterdamse-zooi/

  • Mark

    Mark

    3 maanden geleden

    @Minerva's Owl Idd en de grote havenmensen heb ik begrepen, die wilden liever moderne bouw omdat het goedkoper was. In Amsterdam lag trouwens ook een plan om de binnenstad helemaal te veranderen en een groot gedeelte plat te gooien voor moderne kantoorgebouwen daar is na flinke protesten gelukkig van af gezien. Hopelijk gaat onze stad nog een keer een gedeelte terugbouwen. Een gezellig oud stuk centrum mis je echt in de stad.

  • Minerva's Owl

    Minerva's Owl

    3 maanden geleden

    @Mark Moet je helaas wel buiten het centrum kijken maar gelukkig is er nog genoeg moois te zien, en ik ben het volmondig met je eens dat Amsterdam mooier is dan Rotterdam en ik ben dus *ook* Rotterdammert! Het is eigenlijk de schuld van het stadsbestuur geweest; zij wilden zonodig modernistisch zijn, aan het volk werd niks gevraagd!

Volgende